Underhållsplan

Vad är en underhållsplan?

Underhållsplanen är en uppsamling av information om byggnadsdelarnas åtgärdsbehov över en viss vald tid, och kostnader för dessa. Underhållet i planen är av en återkommande och förutsägbar art med en period av mer än ett år. Planen för det yttre och periodiska underhållet är ryggraden i fastighetens långsiktiga ekonomiska planering.

Syftet med underhållsplanen är att föreningen ska

• vara förberedd på kommande arbetsuppgifter
  • kunna jämna ut slitaget och därmed underhållskostnaderna över husets livslängd
  • känna till det årliga avsättningsbehovet
  • skapa trygghet och en riktig och rättvis självkostnad för de boende över husens livslängd
  • kunna följa upp och omprioritera åtgärder
  • underlätta revisorns bedömning om lämplig storlek på fonderade medel och avsättningar
  • kunna höja kreditvärdigheten.

Omfattande utförda åtgärder

• 2023 Stamspolning i samtliga hus
  • 2022 Renovering av lekutrustning
  • 2020 OVK-besiktning utförd 2020-01-20
  • 2019 Målning av carportar. Renovering och målning av lekredskapen. Bättringsmålning av cykelförråd och sophus
  • 2018 Energideklaration utförd 2018-05-01
  • 2018 Byte av hydralventilblock i C, D, F och G-husets hissmaskinrum samt byte av tryckknappar i samtliga hisskorgar
  • 2017 Byte av hydralventilblock i B-husets hissmaskinrum samt byte av nödbatterier till hissarna i samtliga hus
  • 2017 Tvättning av balkongernas utsidor
  • 2017 Byte av nocktätningar på taken i samtliga 6 hus.
  • 2016 Byte av elpanna i C- och E-husets värmeanläggningar.
  • 2015 Byte av golvmattor i husens tvättstugor och i föreningslokalen.
  • 2014 Utvändig målning av fönster och balkong/altandörrar. Målning av fastigheternas undertaksskivor. Målning av carportarnas innertak. Renovering av fläktaggregaten i värmecentralerna. Byte av insektsnät vid takfoten mot vindarna.
  • 2013 Målning av betongelementen mellan balkonger/uteplatser. Målning av entréerna träfasad. Radonmätning utfört.
  • 2012 Rengörning av ventilationskanaler. Stamspolning. Byte av tvättmaskiner och torktumlare.
  • 2011 Nya Soprumsdörrar. Renovering invändigt soprum.
  • 2010 Trapphusrenovering. Målning av tvättstugorna. Byte lysrörsarmaturer i hissar. Målning av cykelförråd. Målning av föreningslokalen invändigt.
  • 2009 Utvändig målning carport, sophus och föreningslokal. Byte 20% akustikplattor i trapphusens undertak. Byte av torkskåp.
  • 2007 Renovering av värmecentralerna. Byte motorvärmaruttag carportarna.
  • 2006 Byte av hydralventilblock i E-husets hissmaskinrum
  • 2005 Bredbandsinstallation. Postfack installerades i entréerna.