Brf Gammelbyn
  • Logga in
Glömt lösenordet?
Kontakta styrelsen om du saknar föreningens gemensamma inloggning.
  • Hem
  • Nyheter
  • Om föreningen
    • Brandskyddsplan
    • Egenkontroller
    • Energideklarationer
    • Förvaltning
    • Lägenhetsregister
    • Styrelsen
    • Underhållsplan
    • Valberedning
    • Våra lägenheter
    • Årsredovisningar
  • Felanmälan
  • Försäkring
  • För boende
    • Andrahandsuthyrning
    • Avloppen
    • Brandsäkerhet
    • Byte av köksfläkt
    • Dokument
    • Föreningslokalen
    • Förråd och trapphus
    • Husdjur
    • Matavfall
    • När du renoverar din lägenhet
    • Parkeringsplatserna
    • Personuppgifter
    • Postfacken
    • Rättingheter och ansvar
    • Soprummet
    • Tvättstugan
    • Uppsättningar
    • Vatten
    • Ventilation
  • För mäklare
  • Brandskyddsplan
  • Egenkontroller
  • Energideklarationer
  • Förvaltning
  • Lägenhetsregister
  • Styrelsen
  • Underhållsplan
  • Valberedning
  • Våra lägenheter
  • Årsredovisningar
  1. Hem
  2. » Om föreningen
  3. » Underhållsplan

Underhållsplan

Vad är en underhållsplan?

Underhållsplanen är en uppsamling av information om byggnadsdelarnas åtgärdsbehov över en viss vald tid, och kostnader för dessa. Underhållet i planen är av en återkommande och förutsägbar art med en period av mer än ett år. Planen för det yttre och periodiska underhållet är ryggraden i fastighetens långsiktiga ekonomiska planering.

Syftet med underhållsplanen är att föreningen ska

  • vara förberedd på kommande arbetsuppgifter
  • kunna jämna ut slitaget och därmed underhållskostnaderna över husets livslängd
  • känna till det årliga avsättningsbehovet
  • skapa trygghet och en riktig och rättvis självkostnad för de boende över husens livslängd
  • kunna följa upp och omprioritera åtgärder
  • underlätta revisorns bedömning om lämplig storlek på fonderade medel och avsättningar
  • kunna höja kreditvärdigheten.

Omfattande åtgärder

  • 2020 OVK-besiktning utförd 2020-01-20
  • 2019 Målning av carportar. Renovering och målning av lekredskapen. Bättringsmålning av cykelförråd och sophus
  • 2018 Energideklaration utförd 2018-05-01
  • 2018 Byte av hydralventilblock i C, D, F och G-husets hissmaskinrum samt byte av tryckknappar i samtliga hisskorgar
  • 2017 Byte av hydralventilblock i B-husets hissmaskinrum samt byte av nödbatterier till hissarna i samtliga hus
  • 2017 Tvättning av balkongernas utsidor 
  • 2017 Byte av nocktätningar på taken i samtliga 6 hus.
  • 2016 Byte av elpanna i C- och E-husets värmeanläggningar.
  • 2015 Byte av golvmattor i husens tvättstugor och i föreningslokalen.
  • 2014 Utvändig målning av fönster och balkong/altandörrar. Målning av fastigheternas undertaksskivor. Målning av carportarnas innertak. Renovering av fläktaggregaten i värmecentralerna. Byte av insektsnät vid takfoten mot vindarna.
  • 2013 Målning av betongelementen mellan balkonger/uteplatser. Målning av entréerna träfasad. Radonmätning utfört.
  • 2012 Rengörning av ventilationskanaler. Stamspolning. Byte av tvättmaskiner och torktumlare.
  • 2011 Nya Soprumsdörrar. Renovering invändigt soprum.
  • 2010 Trapphusrenovering. Målning av tvättstugorna. Byte lysrörsarmaturer i hissar. Målning av cykelförråd. Målning av föreningslokalen invändigt.
  • 2009 Utvändig målning carport, sophus och föreningslokal. Byte 20% akustikplattor i trapphusens undertak. Byte av torkskåp.
  • 2007 Renovering av värmecentralerna. Byte motorvärmaruttag carportarna.
  • 2006 Byte av hydralventilblock i E-husets hissmaskinrum
  • 2005 Bredbandsinstallation. Postfack installerades i entréerna.

 

SBC - Kundtjänst

Tfn 0771-722 722
Öppet vardagar 07.00-21.00
www.sbc.se/kontakt/

Boende?
Du vet väl att du kan logga in på kundportalen Vår Brf och hitta dina avier, se om avgiften är betald och för övrig personlig information om ditt boende. Inloggningsuppgifter hittar du på din avi eller kontakta kundtjänst.

Polisen informerar

Ibland försöker bedragare lura sig in i äldre personers hem för att stjäla. För att du ska känna dig tryggare och minska risken att bli utsatt tänk på följande:

  •  Polisen ringer inte upp personer och ber dem samla ihop sina värdesaker
  •  Mäklare ringer inte upp personer och ber att få värdera deras bostad
  •  Hantverkare kommer inte hem till er, om ni inte har beställt det.. Tänk på att kontroller, reparationer, hemtjänst med mera ska
     informeras i förväg.
  • Om du inte har fått någon förhandsinformation om besöket, säg att du ska ringa och kontrollera först. Öppna inte dörren medan du ringer.
  • Varken polis eller banker ringer upp och ber om ditt bankid
  • Om något av ovanstående inträffar ring 112 och berätta att du blivit kontaktad
  • Misstänker du att någon obehöring finns i trapphuset, ring polisen på 112 eller styrelsen.

Nytt från Bostadsrätterna

Vi är medlem i Bostadsrätterna. Här ser du de två senaste artiklarna från bostadsratterna.se

  • Höga krav på bevisning för att få ersättning efter vattenskada
    maj 27 Medlemmen fick sin bostad översvämmad av avloppsvatten inte en utan två gånger på åtta år. Den senaste gången tog det ett år innan bostadsrättshavaren kunde flytta tillbaka. Finns då någon rättslig...
  • I dag onsdag den 25 maj stänger vi kl.12!
    maj 25 Den 25 maj stänger vi kl.12 inför Kristi himmelsfärdsdagen. Välkommen att höra av dig på fredag den 27 maj då vi öppnar som vanligt kl.9. Trevlig helg!
Gå till Bostadsrätterna

BRF Gammelbyn, Ringvägen 3 A, 742 34 Östhammar.